In Nederland is myTaxi nog onbekend, maar de Duitse taxi-app maakt vlak over de grens een hoop los. En de Duitsers kijken ook serieus naar de Nederlandse taximarkt.

Als je in Duitsland een levendig gesprek wil met je taxichauffeur, hoef je dezer dagen maar één ding te doen: vraag naar myTaxi.

De software-app van de Hamburgse onderneming Intelligent Apps heeft een taxi-oorlog zonder weerga ontketend in de Bondsrepubliek. In 2010 startten ondernemers Sven Külper and Niclaus Mewes met hun taxi-app.

Medio 2011 was myTaxi beschikbaar in 22 Duitse steden en sindsdien zijn Wenen, Barcelona en Zürich erbij gekomen. De app is inmiddels 800 duizend keer gedownload en er zijn 7.000 taxi’s bij aangesloten.

Einde taxicentrale

myTaxi is een poging om traditionele taxicentrales uit te schakelen. Via de app op je mobieltje of tabletcomputer kun je direct contact leggen met individuele taxichauffeurs.

De app is zowel op Apple-toestellen als via smartphones die op Google's Android werken, verkrijgbaar. Je kunt ermee zien welke taxi's er in de buurt van je eigen locatie beschikbaar zijn en een rit bestellen.

Taxichauffeurs betalen aan myTaxi een vaste vergoeding per rit van 0,79 euro. Gebruikers kunnen de aanrijroute van een bestelde taxi volgen op hun mobieltjes. Ze kunnen chauffeurs ook beoordelingen geven en via myTaxi kijken of 'favorieten' beschikbaar zijn.

Daimler investeert

In Duitsland heeft de komst van myTaxi voor de nodige beroering gezorgd. Helemaal toen begin dit jaar bleek dat autofabrikant Daimler via een dochtermaatschappij enkele miljoenen euro's heeft geïnvesteerd in Intelligent Apps.

De Duitse taxibranchevereniging BZP schreef prompt op hoge poten een brief aan Daimler-topman Dieter Zetsche, zo meldde weekblad Der Spiegel. "Wij zijn woedend en diep teleurgesteld." De investering in de taxi-app exploitant wordt een "klap in het gezicht" van taxicentrales genoemd en "een pact met de duivel."

In steden als Neurenberg worden chauffers die aangesloten zijn bij de plaatselijke taxicentrale, soms bedreigd met uitsluiting, als ze zich ook aanbieden bij myTaxi. Aan de andere kant heeft een deel van de Duitse taxicentrales gekozen voor de tegenaanval, met een eigen app: taxi.eu.

Nederland in het vizier

In de App-winkel van Apple is bij myTaxi ook een Nederlandse omschrijving te vinden die meldt: "Vanaf 1 oktober beschikbaar in heel Nederland."

Navraag bij myTaxi leert dat de officiële plannen iets minder concreet zijn: "De app is nog niet te gebruiken in Nederland. Maar we overwegen zeker om de Nederlandse markt te betreden. Dat zijn we aan het evalueren", aldus de woordvoerder van het bedrijf.

Welke plaatsen in Nederland myTaxi in het vizier heeft, wil de woordvoerder niet zeggen. Wel geeft hij aan dat myTaxi bij uitbreiding "in het algemeen" kiest voor grotere steden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl